Mac w biznesie. Wygoda czy ekstrawagancja?

By 21 kwietnia 2020 24 kwietnia, 2020 Apple w biznesie

Kto w biznesie korzysta z urządzeń Mac? Przez lata była to przede wszystkim kadra zarządzająca lub pracownicy startupów technologicznych. Dziś ta tendencja się zmienia. Sprzęt Apple coraz śmielej wkracza do biur. I nie jest to przejaw mody, a przemyślana strategia zarządzania zasobami. Nie tylko sprzętowymi, ale i ludzkimi, bo pracownicy lubią narzędzia Mac. Sprawdź, dlaczego warto im je udostępnić także w pracy.

Apple w biznesie

Tylko w 2019 roku Apple wprowadził na rynek 17,68 miliona komputerów, co czyni tę firmę czwartym dostawcą takiego sprzętu na świecie. Po najnowsze iPhony wciąż ustawiają się kolejki. Pracownicy i kandydaci do pracy w naszych firmach korzystają w prywatnym życiu z komputerów i smartfonów z logotypem z nadgryzionym jabłkiem. Nie ma powodu, by nie umożliwić im pracy na nich także w biurach. Zwłaszcza że lista benefitów z wprowadzenia komputerów Mac jest naprawdę imponująca.

Jak firmy i pracownicy skorzystają na codziennej pracy z takim sprzętem?

Apple Business Manager, czyli urządzenia i licencje w jednym miejscu

Apple dba nie tylko o wygodę użytkowania swoich urządzeń, ale także o sprawne zarządzanie nimi. Zespoły IT mają do dyspozycji udostępnione przez producenta narzędzia, dzięki którym mogą administrować sprzętem, kupować i rozdzielać licencje czy treści oraz nadawać role w organizacji.

Jednym z takich narzędzi jest Apple Business Manager. To portal WWW, który pozwala zautomatyzować wdrażanie iPhone’ów, iPadów, iPodów touch, Apple TV oraz komputerów Mac z jednego miejsca. Za jego pośrednictwem można przypisywać zakupione przez firmę urządzenia do usług MDM, które z kolei zarządzają całą ich konfiguracją.

Dodatkowo dzięki ABM administratorzy IT mogą zakupić licencje na aplikacje – także większą ich liczbę – oraz różnorodne treści i rozdystrybuować je poprzez rozwiązanie MDM, przydzielić czy udostępnić odpowiednim pracownikom.

To nie koniec ułatwień. Apple Business Manager pozwala działowi IT na zero touch deployment, czyli skonfigurowanie urządzenia, zanim trafi ono do pracownika, bez konieczności dotykania go. Dzięki temu użytkownik nie musi samodzielnie przygotowywać swoich narzędzi do pracy. Po prostu je aktywuje i od razu korzysta z ustawień wprowadzonych zdalnie przez organizację.

MDM – zdalne zarządzanie i pełna kontrola

W zarządzaniu urządzeniami firmowymi pomagają systemy Mobile Device Management, zintegrowane z usługą Apple Business Manager. Dzięki MDM administratorzy IT mają dostęp do podstawowych informacji o urządzeniu, co oznacza, że mogą sprawdzić np. to, jakie aplikacje są na nich zainstalowane, jakie licencje do nich przypisane lub po prostu, gdzie się w danej chwili znajdują.

To właśnie MDM pozwala szybko, sprawnie i zdalnie skonfigurować urządzenie użytkownika końcowego – zainstalować aplikację lub ją usunąć, przysłać ustawienia np. klienta pocztowego, skonfigurować Wi-Fi, wymusić uaktualnienie do najnowszej wersji oprogramowania systemowego lub wyegzekwować standardy bezpieczeństwa obowiązujące w firmie.

Zyskuje na tym pracownik i przedsiębiorstwo. Pracownik, bo dostaje zdalną pomoc i nie musi samodzielnie konfigurować i aktualizować swoich urządzeń. Organizacja, bo ma pewność, że wszystkie sprzęty używane w firmie są odpowiednio zabezpieczone i przygotowane do pracy.

iCloud – konto w chmurze dla każdego

Usługa iCloud jest ogromnym ułatwieniem dla użytkownika urządzeń Apple. Jest to konto w chmurze, automatycznie zakładane dla pracowników w Apple Business Managerze. iCloud bezpiecznie przechowuje wszelką zawartość należącą do użytkownika – zdjęcia, pliki, notatki oraz inne dane. Synchronizuje tę zawartość na wszystkich urządzeniach, z jakich korzysta pracownik. A to oznacza, że może on rozpocząć pracę np. na iPadzie, a zakończyć ją na MacBooku – zawsze mając dostęp do najaktualniejszej wersji swojego zadania. Każda zmiana wprowadzona na jednym sprzęcie automatycznie pojawia się bowiem także na pozostałych.

Self Service – samoobsługowy sklep z zasobami firmy

Aplikacja Self Service pozwala na stworzenie firmowego repozytorium zasobów, z którego w każdej chwili może skorzystać pracownik potrzebujący np. nowego programu czy aktualizacji. Wprowadzenie takiego rozwiązania sprawia, że użytkownicy Apple nie muszą samodzielnie poszukiwać aplikacji w sieci, tym samym chroni ich między innymi przed pobraniem złośliwych plików. Z drugiej strony – Self Service to także oszczędność czasu administratorów IT, którzy nie są już zasypywani zapytaniami o aktualizacje, rekomendowane aplikacje czy prośbami o pomoc w ich zainstalowaniu i uruchomieniu. Wszystko to dzieje się automatycznie. Pracownik – wchodząc do Self Service – zyskuje z dowolnego urządzenia i miejsca dostęp do sprawdzonych i przetestowanych zasobów firmowych. Może je szybko i bez pomocy zainstalować.

Zadowolony pracownik, spokojny przedsiębiorca

Łatwo wywnioskować, że dzięki tego typu rozwiązaniom udostępnionym przez Apple i powiązanym z urządzeniami tego producenta, zyskuje całe przedsiębiorstwo. Jakie są najważniejsze benefity? Z punktu widzenia firmy: większa kontrola nad urządzeniami i aplikacjami wykorzystywanymi do pracy, wyższy poziom bezpieczeństwa, lepsze zarządzanie codziennymi zadaniami, oszczędność czasu i zasobów.

Z punktu widzenia pracownika: dostęp do w pełni skonfigurowanego sprzętu do pracy od pierwszego dnia w firmie, samodzielność w zarządzaniu aplikacjami i aktualizacjami, wygoda codziennych działań, czyli swobodne przełączanie się między urządzeniami i zawsze aktualne wersje zadania na każdym sprzęcie oraz nieustanny dostęp do wszystkich swoich plików.

Apple to wygoda, którą na pewno docenią pracownicy, zwłaszcza ci, którzy prywatnie używają sprzętów tego producenta. To też kontrola i bezpieczeństwo tak ważne dla przedsiębiorcy. Warto wziąć te aspekty pod uwagę, wybierając urządzenia do wydajnej pracy.