Zmiana iPhone’a. Co zrobić, aby nie utracić danych?

By 6 lipca 2020 22 lutego, 2021 Instrukcje, iPhone, Porady

Smartfon to dziś dla wielu podstawowe narzędzie pracy i źródło rozrywki. Gromadzimy na nim wiele plików – zdjęć, dokumentów, muzyki, filmów – oraz informacji, przede wszystkim kontaktowych. Jak sprawnie przenieść wszystkie te dane na nowego iPhone’a? I jak ustrzec się przed ich utratą?

Wymiana smartfona wymaga przygotowania danych, które chcemy zachować, przeniesienia ich oraz wyczyszczenia pamięci w starym telefonie – zwłaszcza jeśli zamierzamy go sprzedać lub oddać. Jak to zrobić sprawnie i efektywnie?

Użytkownicy telefonów Apple’a mogą skorzystać w tym zakresie z kilku istotnych ułatwień. Podstawowym jest usługa iCloud, która pozwala na synchronizację danych i plików pomiędzy różnymi urządzeniami oraz tworzenie ich kopii w chmurze. Dzięki temu łatwo jest przenieść je na nowy telefon.

Wymiana iPhone’a w 5 krokach

Krok 1 – dostęp do dysku iCloud

Każdy użytkownik iPhone’a, iPada czy komputera Mac po założeniu konta Apple ID uzyskuje dostęp do chmury iCloud, w której może przechowywać swoje dane.

Krok 2 – wybór danych

To właściciel urządzenia decyduje, które dane zapisane na telefonie mają się jednocześnie kopiować do chmury. W ustawieniach należy włączyć synchronizację tych plików i informacji z usługą iCloud. Mogą to być na przykład kontakty, kalendarz, zdjęcia, notatki itd. Od tej pory będą one zachowywane nie tylko na urządzeniu, ale też na wirtualnym dysku. To pomoże w momencie wymiany telefonu, ale także w przypadku jego zgubienia lub kradzieży.

Krok 3 – ręczny backup

Przed wyczyszczeniem telefonu warto zrobić ręcznie backup wszystkich danych, wybierając odpowiednią opcję w ustawieniach iCloud. Dla większego bezpieczeństwa można zadbać też o backup lokalny na Windowsie lub w Finderze na komputerze Mac. Wystarczy podłączyć telefon do komputera i w przypadku Windowsa skorzystać z programu iTunes.

Krok 4 – wyczyszczenie telefonu

Dane zgromadzone na starym telefonie należy usunąć (przywracając ustawienia fabryczne), zanim takie urządzenie zutylizujemy, oddamy czy sprzedamy. Tylko w taki sposób unikniemy tego, że nasze prywatne lub firmowe dane trafią w niepowołane ręce. Co ważne, jeśli z naszego iPhone’a mają w przyszłości korzystać inne osoby, przed wyczyszczeniem go trzeba wylogować się z usługi iCloud. Dzięki temu nowy właściciel nie będzie miał problemów z blokadą aktywacji urządzenia (tzw. activation lock).

Krok 5 – odtworzenie danych na nowym urządzeniu

Podczas konfiguracji nowego telefonu użytkownik zostaje zapytany, czy chce odtworzyć backup z chmury iCloud. Wystarczy potwierdzić, aby ważne dane znalazły się na urządzeniu. Oczywiście trzeba sprawdzić, czy w chmurze przechowały się i przeniosły wszystkie potrzebne nam pliki i informacje. Jeśli czegoś brakuje, można skorzystać z backupu lokalnego.

Dane firmowe i dane prywatne

W taki sam sposób przenosi się oraz czyści dane na telefonach prywatnych i służbowych. Różni się źródło danych – te firmowe zazwyczaj przechowywane są na serwerach firmy lub w chmurze firmowej. O dane prywatne – także te, z których użytkownik korzysta na służbowym iPhonie – każdy musi już zadbać we własnym zakresie.

W przypadku urządzeń wykorzystywanych w firmie i zarządzanych z konsoli Mobile Device Management można w razie potrzeby wyzerować telefon, wysyłając w MDM komendę „Wipe”. Jeśli w momencie czyszczenia urządzenia jego dotychczasowy użytkownik jest zalogowany na nim także na swoim prywatnym koncie iCloud, nowy właściciel, aby odblokować telefon, będzie potrzebował kodu zdejmującego blokadę activation lock. Jeśli firma zezwoliła pracownikowi na używanie prywatnego konta na urządzeniach służbowych, taki kod odblokowujący znajdzie się w konsoli MDM.

Smartfon staje się coraz częściej centrum naszego komunikacyjnego świata i źródłem danych, z których korzystamy na co dzień. Dzięki sprytnym rozwiązaniom od Apple przeniesiemy te dane bez problemów na nowe urządzenie i nie stracimy nad nimi kontroli nawet w przypadku kradzieży lub zgubienia sprzętu.